Efter livets slut.. Men Är det verkligen slut?

Ett aktuellt samtalsämne så här inför den kommande helgen är något som vi egentligen pratar allt för sällan om.. Döden.. Livets slutskede och vad som kommer efter.. Vi ser döden som något hemskt.. Där slutar livet.. Allt försvinner.. Samtalsämnet är nästan lite tabu-belagt.. Man pratar helt enkelt inte om det.. Men varför? Behöver det vara bara hemskt? Vi förlorar någon nära och det gör ont.. Någon kommer saknas in våra hjärtan.. Ett tomrum uppstår som vi aldrig kan fylla igen helt.. Men måste det vara slut? Vi vet ju ingenting om livet efter.. Kanske är det inte slutet.. Kanske är detta bara början? Vi går igenom livets prövningar för att slutligen gå vidare.. Vi vet inte mycket om vad som komma skall i livet.. Vi vet inte vad som händer efter livet.. Vi vet itne vad vi kommer drabbas av och vilka öden vi kommer möra under livets gång.. Men en sak vet vi säkert.. Alla kommer vi förr eller senare möta samma öde - döden.. Alla lever vi i olika religoner.. Vi har alla olika syn på livet efter döden.. Vi tror alla på olika ting.. Det viktiga är att man har en tro.. Att man vågar se bortom livet.. Några tror på en gud.. Andra tror på en annan värld.. Jag själv tillhör nog den andra kategorin.. Någon tro till gud har jag inte.. Jag tror inte att där sitter en ensam man och styr över våra liv där uppe bland molnen.. Nej det gör jag inte men jag tror heller inte att livet bara slocknar efter döden.. Det finns ett liv efter detta.. Det finns en annan värld  bakom vår.. En plats där vi möts igen så småning om och börjar om på nytt.. Jag tror inte på spöken men jag tror på vandrande själar.. Det må låta dumt i vissa människors öron men det är min tro.. Jag kan känna en närvaro ibland som inte går att beskriva.. En känsla av närhet.. Att jag inte är själv kan ibland komma smygandes trots att jag sitter ensam.. Jag ÄR ensam men jag KÄNNER mig inte ensam.. Jag lindrar min dödsångest genom min tro.. För mig finns där något efter livets slut och det lindrar min rädsla.. Jag har min tro och för mig känns det rätt.. Jag accepterar andras tro för det känns rätt för dem.. Inget är rätt och inget är fel..

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag hoppas du har rätt!

2009-10-26 @ 18:12:14
URL: http://livetmeddebsta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback